Konijnen beschermen tegen myxomatose en VHD

Vaccineren konijnen

Konijnen laten niet altijd direct zien dat ze ziek zijn. Het is daarom belangrijk dat u uw konijn tijdig laat vaccineren tegen een aantal ziekten. Wij bevelen aan konijnen jaarlijks te vaccineren tegen viraal hemorragisch syndroom (VHS) type 1 en 2 en myxomatose. Het vaccin tegen VHS type 2 is vrij nieuw. Dit is er onlangs bijgekomen na uitbraak van dit virus in Nederland, waarbij veel konijnen zijn gestorven.

Wat is Myxomatose?

Myxomatose is een ernstige ziekte bij konijnen en vaak is het dodelijk. Dit virus wordt via stekende insecten overgebracht, zoals muggen, steekvliegen en vlooien. Maar het kan ook lopen via direct contact met een besmet dier. Ieder jaar komen er onder wilde konijnen meerdere uitbraken voor, maar ook huiskonijnen kunnen worden besmet.

Myxomatose zeer besmettelijk

Omdat Myxomatose zo besmettelijk is, is de vaccinatie hiertegen belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om insecten te weren, zodat ze uw konijnen niet kunnen steken. Zorg ook dat uw konijnen niet in contact kunnen komen met wilde konijnen.

Vaccineren tegen VHS

Uw konijn kan geïnfecteerd raken met het Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS) als hij in aanraking komt met de ontlasting, de urine of het speeksel van een besmet dier. Besmet voer kan het virus dus ook verspreiden! De zeer besmettelijke ziekte VHS (Viraal Heamorrhagisch Syndroom) wordt veroorzaakt door het calicivirus, wat vaak dodelijk afloopt. Gelukkig kunt u uw konijn  tegen deze zeer besmettelijke, dodelijke ziekten laten vaccineren.

Wanneer konijnen inenten?

Konijnen kunnen vanaf 5 weken worden gevaccineerd. Meestal gebeurt dat in het voorjaar, omdat in dit seizoen en de zomer het contact met soortgenoten het grootst is. Inenting is ook vereist als een konijn naar een pension gaat. De vaccinaties tegen het VHS type 1 en 2 en myxomatose geven een jaar lang bescherming.

Vraag stellen of afspraak maken?

Heeft u een vraag omtrent vaccinaties van uw konijn of wilt u direct een afspraak maken? Dierenziekenhuis Breda geeft u graag advies over het vaccineren van uw hond of ander huisdier. Neem gerust contact met ons op via het reactieformulier of bel direct 076 - 572 29 99

Vraag het aan Dierenziekenhuis Breda

Dierenziekenhuis Breda