Symptomen, risicofactoren en behandeling van suikerziekte

Suikerziekte bij honden & katten

Wat is suikerziekte (diabetes mellitus)?

Er is sprake van suikerziekte als de hond of kat gedurende langere tijd teveel suiker, oftewel glucose, in het bloed heeft. Van alle honden in Nederland heeft naar schatting 0.3 tot 0.6% suikerziekte, bij katten ligt dit wat hoger: tussen de 0.25 en 1%.

Deze ziekte wordt veroorzaakt doordat de alvleesklier niet meer in staat is voldoende van het hormoon insuline aan te maken. Insuline zorgt ervoor dat glucose vanuit het bloed in de lichaamscellen kan komen. Samen met enkele andere stoffen regelt insuline dus de bloedsuikerspiegel. Produceert de alvleesklier onvoldoende insuline dan stijgt het bloedsuiker gehalte enorm.

Suikerziekte is in 2 groepen te verdelen;

• Type 1; Er is sprake van blijvende schade aan de alvleesklier. Bij honden komt voornamelijk type 1 voor.
  • Type 2;  Daar zijn de insuline producerende cellen uitgeput zonder dat ze echt kapot gaan. Suikerziekte bij een kat is meestal type 2. Bij type 2 kan de suikerziekte van tijdelijke aard zijn.

Risicofactoren suikerziekte:

• Leeftijd: oudere dieren lopen een groter risico om suikerziekte te krijgen
  • Medicijngebruik: het gebruik van corticosteroïden (bv prednison of dexamethason), de poezenpil en de antiloopsheidsprik verhogen de kans op suikerziekte.
  • Geslacht: gecastreerde katers en niet-gecastreerde teven hebben een verhoogde risico op suikerziekte.
  • Ras: bepaalde katten en hondenrassen dragen een verhoogde kans op suikerziekte met zich mee. Voorbeelden zijn daarvan zijn de Birmese kat en de keeshond.
  • Overgewicht: en te weinig beweging met name voor katten.

Suikerziekte bij honden en katten diagnosticeren:

Voor de diagnose van suikerziekte is het verhaal van de eigenaar zeer belangrijk. Daarnaast moet er onderzoek gedaan worden om vast te stellen of het glucosegehalte inderdaad verhoogd is. Dit onderzoek kan bestaan uit een urineonderzoek gecombineerd met bloedonderzoek.

Diabetesconsulente Chantal Aartsen

Onze Diabetesconsulente Chantal Aartsen begeleidt honden en katten met suikerziekte. Goede voorlichting over deze ziekte is namelijk van groot belang. Ook geeft ze ‘prikinstructie’ om zo de techniek goed aan te leren en de behandeling stressloos te laten verlopen. De suikerpatiënt komt vervolgens op gezette tijden terug naar de praktijk om het bloedsuikergehalte te controleren en eventuele aanpassingen te maken in de dosis insuline.

Maak direct een afspraak

Symptomen van suikerziekte

• Veel drinken
  • Veel plassen